26 oktober 2011

Kort med chalk-teknik

Detta kortet är gjort med chalk-teknik. Chalk är som ett puder som man applicerar ungefär som ögonskugga på pappret. I det här fallet så är det viktigt att använda ett papper som har lite ruggig yta så att pulvret fäster. Jag har använt ritpapper från barnens ritblock. Först har jag stämplat Kortmakarens motivstämpel med Watermark stämpeldyna på det vita pappret. Sedan börjar man med den ljusaste färgen för när man bytt till mörkare så kan man inte byta tillbaka. Jag använder ögonskuggepåförare (heter det så?) som jag köpt billigt på sminkavdelningen på Ica Maxi, en för varje färg. När man lägger chalken på den stämplade konturen så framträder konturen tydligt. När man lagt på färg så att man är nöjd så måste man ta bort överflödet. Här är det viktigt att inte få över mörka färger på ljusa. Jag använde först vanligt vitt toapapper för att till sist använda den gula baksidan på en kökssvamp för att gnugga klart tills kortet inte färgar av sig. Motivet blev ca 9*9 cm och det har jag monterat på först en mörkgrå fotomatta 9,5*9,5 cm som jag sedan monterat på ett ljusare grått kort som är 10*10 cm. Att använda denna tekniken är väldigt mycket som att måla med akvarellfärger.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar